Igazodjunk el a személyszállítási módozatok között, próbáljuk közösen kitalálni, mi a jó és mi a rossz az Uber modelljében, a magyar piacra való betörésében.

1. Közlekedni kell. Az emberek 99 százaléka számára alapvető, hogy szinte napi rendszerességgel kell eljutni A pontból B-be. A szerencsések mehetnek gyalog, vannak, akik bicikliznek, mások autóznak, tömegközlekednek, és persze van aki taxizik. Ez egy régi jó módszer: fizetünk valakinek azért, hogy az a saját kocsijával elszállítson minket adott pontra. Kényelmesebb, mint a busz, mert címtől címig visz, viszont éppen ezért jóval drágább is.

2. A taxizás egy jól szabályozott gazdasági tevékenység. Egyrészt az államnak és önkormányzatnak fontos a szabályozás, mert így biztosíthatja, hogy a tevékenység ellenőrzött, adóztatható keretek között maradjon. A taxisoknak azért fontos, mert a személyszállítási piac korlátozott, ha teljesen szabadjára lenne engedve, akkor túl sokan lennének jelen, elaprózódna a piac. És elvileg az utasoknak is fontos, mert a szabályozott piac garantálhatná, hogy korrekt áron, profi sofőrök megfelelő autóval szállítsák őket.

3. Ám tökéletes szabályozás nem létezik. Ha túl magasak a vállalkozás indításának és működésének költségei, akkor az a taxisoknak baj. Ha túl alacsony a várható adóbevétel, az az államnak nem felel meg. Ha a szabott árak miatt drága lesz a taxizás, azt az utasok nem fogják szeretni. A taxizáson mindig is vitatkoztak, hazudik, aki azt mondja most kezdődött ez el! Az például sokak számára volt kellemetlen, hogy a totális árszabályozás miatt már kedvezmények sem adhatók, és így jelentősen megugrott a korábban fix árasnak besorolt reptéri fuvarok ára, csak egy példát említve. Mindenki alternatív megoldást keresett- gyakorlatilag az Üllői út végétől Vecsésig minden talpalatnyi földből reptéri parkoló lett. 

4. Ha tehát valahol van egy igény másféle, olcsó szolgáltatásra, akkor az igen gyakran meg is jelenik. Az Uber előtt is voltak mindenféle módszerek arra, hogyan lehessen olcsóbban taxizni, sőt, a sofőrszolgálatok is egyfajta taxielkerülési alternatívák. Az Uber csak annyit tett, hogy az egyékbént ügyes alkalmazás kifejlesztésével kiiktatta a szabályozott piaci kereteket, a taxicégeket, és gyakorlatilag amatőr sofőrökből csinált kvázi taxist. Címet kapnak, felveszik az utast, aki bankkártyával fizet, az Uber levonja a jutalékát, a sofőr meg saját kocsijával kereshet egy kis zsebpénzt- halleluja, mindenki boldog!

5. A történet azért ennél kicsit bonyolultabb. Az Uber és a sofőrök bevételei az állam előtt rejtve maradnak, az adózás több, mint szürke zónába csúszott, és ezt bizony egyetlen hatóság sem fogja jó szemmel nézni. És valóban, amikor te egy szobafestés után számlát adsz, adózol és persze magad után is járulékot fizetsz, a szinten jövedelmet szerző Uber-sofőr miért legyen kivétel? Másrészt elvileg a taxis szabályozásnak köszönhetően egy profi, vizsgázott sofőr szállít, nem pedig egy leharcolt autós pszichopata. Tudom, az Uber rendszerén belül értékelhető a sofőr is, az utas is, de amikor kéne a fuvar, biztosan azt böngészed, hány pontja van annak, aki téged egy zimankós éjszakán hazaszállít? Így aztán az igénynek az a része jogos, hogy az Uber is kerüljön valamiféle szabályozás alá, egyrészt adózási, másrészt biztonsági okokból. Ennek a megteremtése állami feladat! Ráadásul az Uber nem szociális foglalkoztató, hanem azért hozták létre, hogy pénzt keressenek vele. Sokat. Akkor miért kellene kibújnia az általános szabályok alól?

6. Az viszont furcsa lenne, ha olyan szabályozás születne, ami minden Uber-sofőrtől pont ugyanazt várná el, mint minden taxistól, a sárga színtől kezdve. És az pedig igazságtalan lenne, ha a taxisoktól megkövetelnének minden szabályt, míg az Uber-sofőr havi 50 ezer forintos KATA megfizetésével letudna mindent, és legálisan dolgozhatna. Olyan hibrid kellene, amelyik értelmes feltételeket ír elő, és ráadásul lehetőséget ad a piaci versenyre. Mert én, mint utas, azért szeretnék annak hasznából részesülni, hogy adott esetben többféle díjszabású konstrukcióból választhassak. Ne legyen nagy autó, nem baj, ha nem sárga, de ha féláron visz, ám legyen! Nem az Uber modelljével van a baj, az agyonszabályozott, totálisan kötött árú taxis rendelet köti béklyóba a rendszert.

7. Megjegyezném, sok más szférában is tüntethetnének. Az olcsóbb panziók a világ minden részén szembesülhettek azzal, hogy a keveset költeni szándékozó utazók Airbnb szállásokat választanak, sőt, sokan akár ingyen mennek couchsurfingezni. A nyomtatott sajtót maga alá temette az online kiadványok világa, ahol ma már több az olvasó, és több a reklámbevétel is. De a lexikonkiadók is rendesen buktak a wikipédiával. Az utazási irodák pedig azzal számolhatnak, hogy sokan maguknak megveszik a repjegyet, online foglalják a szállást, odakinn intézik a programokat. Na ebből se sok adóbevételt lát ám a magyar állam! És azt is megnézem, mit kezd a Netflix szolgáltatásával a hazai médiahatóság...

8. Szóval ez egy globális, több üzletágra kiterjedő trend, csak a jól szervezett taxisok elég hangosak, képesek feltűnést kelteni. De az ő piacvesztésüknél nagyságrendileg komolyabb átrendeződések voltak máshol. A taxi-kérdés rendezése nem elég. Csak gondoljunk arra, hogy sokkal élesebb viták vannak az offshore cégekről, vagy azokról a techóriásokról, akik mindenhol nevetséges adót fizetnek, mert a központjuk a legkisebb adókulcsot meghatározó országban van. A hazai Uber-forgalom meg sem közelíti azt, amit egy-egy titokzatos cég kivisz Magyarországról, például a nyersanyag-kereskedelem területén. Az Uber-kérdésre ugró politika érdekes módon ezekben a szférákban mintha kevésbé lenne határozott.

9. Ráadásul a taxisokat támogatók is szívükre tehetik a kezüket: mindig, mindenki számlát kér a kőművestől? Rendel-e Kínából jóval olcsóbban terméket, bízva abban, hogy megússza a vámolást és az ÁFÁ-t, mert nem akarja a hazai kiskereskedőt "hízlalni"? És vajon a tiszta viszonyokat követelő taxisok mindegyike betart mindig minden szabályt? Költői kérdések. 

10. A megoldás egy olyan átfogó szemléletváltás kellene hogy legyen, ami képes kezelni az új típusú gazdaságot. Mert ami zajlik, sok szempontból forradalom. Meg kell érteni, a változás állandó és folyamatos, évszázadok óta. Ahogy az ipari forradalom idején új modellek jelentek meg, úgy volt például durva váltás a kommunista államosítás, majd a rendszerváltás után a magánvállalkozások térnyerése. És hol vannak már az egykor egyeduralkodó céhek, amelyeknek a maguk idején fontos szerepük volt, de túllépett rajtuk a világ...

11. Lehet toldozni-foldozni a rendszert, még kitalálni egy raklap bürokratikus szabályt, de sokkal jobb lenne megérteni az új trendeket, és ahhoz illeszkedő módon kitalálni egy szabályozást. Online megy a szolgáltatás igénybevétele? Legyen sokkal egyszerűbb online adózási lehetőség! Értsük meg az új modelleket, és próbáljunk olyan megoldást kitalálni, ami jó a cégeknek, jó az így jövedelemre szert tevőknek, és a jó a kuncsaftnak is, mert rugalmasabb, nagyobb választási lehetőséget biztosító piacon versengenek érte. Aki arra vár, hogy milliók mennek ki tüntetni "Nagyobb adókulcsot, magasabb árakat!" transzparensekkel, az nagyot fog csalódni- ráadásul ezt a politika is tudja, ezért vezetnek be alacsony hatósági árakat.

12. Szóval a taxisok iránti esetleges szimpátia nem örökéletű- ha lesz olcsóbb, kényelmesebb, a célnak megfelelő megoldás, mindig lesz olyan is, aki azt választja. (Már most sem ért velük mindenki egyet.) Igenis léteznie kell mindenki számára elfogadható megoldásnak! A tiltás úgysem lehet tartós, tehát addig kéne kitalálni valamit, amíg el nem szalad mellettünk a világ, mert azt garantálom, a taxizás csak egy terület a sok közül, ahol hasonló innovatív megoldások nyernek teret a jövőben. Aki most felkészül ezekre, lépéselőnybe kerül. Amelyik ország ezt képtelen ezt megérteni, rugalmas lenni, az lemarad, és előbb-utóbb úgyis megadja magát az újdonságoknak. Nem lenne jobb akkor már előre menekülni? Az Uber okozta gondoktól nem megijedni kell, hanem próbáljuk megérteni azokat, és találjunk ki rá korszerű megoldásokat. Jó lenne egyszer az életben nem a vaskalaposok táborát erősíteni, hanem azokét, akik képesek megfelelően idomulni az újdonságokhoz...