Tudom, sokak még nem élnek azzal a lehetőséggel, hogy maguknak vegyenek repülőjegyet fapados járatokra. Ezzel lehet ugyan spórolni, de ha az ember nem látja át a dolgokat, csúnyán mellé is foghat. Ezért is írtam össze pár alapvető jótanácsot- a hosszabb távú utazásokra, átszállásos járatokra most nem térek ki, tényleg csak alapinformációk jönnek. A rutinos utazók még ezer jó tippet, trükköt ismernek, de elinduláshoz talán ez is elég.

1. Miért is jó nekünk a repülés szabadsága? Nos, egy rövidebb európai városlátogatáshoz, nyaraláshoz nem kell többé hivatásos szervező, és az is egyszerűen megoldható, hogy valaki külföldre utazzon dolgozni, és így tovább. A kontinensen belül természetesen lehet utazni autóval, busszal, vonattal is, és én javaslom is, hogy ha nem kifejezetten távoli helyre megyünk, nézzünk szét az alternatívák közt. Lehet, hogy vonatozni például hosszabb, de talán közelebb visz a végső úti célhoz, mint a repülő, a poggyászunknak sincs súlykerete.

2. Ha elszántuk magunkat a repülésre, akkor kezdjünk keresgélni. Általában a fapadosok ajánlatait szokás böngészni- de mi is az a "fapados"? A gépeik korszerűek, nem arról van szó, hogy le lennének harcolva. Sőt, azért tudnak olcsóbbak lenni, mert kevesebb üzemanyagot fogyasztó, fiatalabb gépeik vannak. Az ülések zsúfoltan vannak, de ma már ez sok más légitársaságnál jellemző- 2-3 órát simán ki lehet bennük bírni. A fő különbség az, hogy az alapszolgáltatást vesszük meg csak a jegy árában, de minden más pénzbe kerül! A feladható poggyászért fizetni kell, a kicsivel jobb ülésért fizetni kell, az ellátásért fizetni kell, a reptéri adminisztrációért fizetni kell és így tovább. Tehát amikor látunk egy csábító repjegyárat, az csak a kiindulás, ami a többszörösére nőhet. De ezek nem kötelezőek, szóval a döntés a miénk.

3. A nem fapados légitársaságoknak is szoktak akcióik lenni, és ma már ott is előfordul, hogy egy-két szolgáltatás kimarad a meghirdetett árból. Szóval a két utaztatási modell közeledett. Aki pontosan tudja, mit szeretne és azt be is tudja foglalni, annak bármelyik légitársaság jó, akárhová is sorolják azt.

4. A fapadosok közül Budapestről nagyon sok helyre kínál utazást a Wizzair és a Ryanair. A dolgunk nagyon egyszerű, a honlapon kiválasztjuk a kiindulási- és a célállomást, a dátumokat és már nézzük is a repjegyárat. Nagyon jellemző a fapadosokra, hogy az árak folyamatosan fel- és lemennek. Általában két hónapra előre véve a jegyet találunk kedvezőbb árakat, de ez sem garantált. Ami fontos: ha nem ragaszkodik valaki az időponthoz, akkor bátran nézzen szét 1-2 hetes vagy szélesebb időintervallumban. Természetesen az időpont tologatásánál a teljes oda és vissza repjegyárat kell nézni- mondjuk ha oda és vissza is 8-8 ezer az utazás egyik konstrukcióban, míg a másiknál csak 5 ezer az odaút de 15 a hazafelé jövet, akkor az előbbi az olcsóbb. Tudom, szájbarágós vagyok, de azt gondolom, aki még sose vett repjegyet, az simán belefuthat abba, hogy csak az egyik út árára koncentrál.

5. Amikor kiválasztottuk a megfelelő dátumot és vesszük magát a repjegyet, kapunk egy árat. Legyen a példa kedvéért 16 ezer oda-vissza. Itt jön a trükkös rész! Az, hogy mi értendő bele ebbe, társaságonként más. Egy kézipoggyászt fel lehet vinni a Ryanair vagy a Wizzair gépeire is ingyen, csak nagyon nem mindegy, mekkora az a kézipoggyász. Jelenleg a Ryanair ingyenesen lényegesen nagyobbat engedélyez, de méreteket nem írok, mert a fapadosokra jellemző módon a feltételek bármikor változhatnak. Minden egyes foglalás előtt érdemes átolvasni a honlapon a poggyászokra vonatkozó tájékoztatót! Aki tud otthon nyomtatni és képes felvinni pár adatot, annak az internetes check in ingyenes, és a reptéren sem kell várakoznia. De vigyázat, ha elfelejti valaki és ott kap észbe, az drága lesz! Pénzbe kerül a feladott, nagyobb poggyász is, de figyeljünk rá, hogy oda és vissza is fizetni kell érte. Külön pénz az elsőbbségi beszállás, a jobb ülőhely- ilyesmire sose költöttem. A fedélzeti fogyasztás ízlés kérdése. Biztosítást is lehet kötni- én azt gondolom, utazási biztosítás nélkül senki ne menjen külföldre, tehát ha valakinek jobb ötlete nincs, megkötheti azt a légitársaság honlapján is. Végül a tételekből össze fog állni egy végső ár, és aztán meg lehet venni a repjegyet.

6. Azért még ilyenkor is van egy kis házi feladat, bár talán még jobb, ha az ember foglalás előtt néz utána a részleteknek. A honlapon lefoglal az ember egy brüsszeli repjegyet, aztán kiderül, Charleroi annyira Brüsszel, mint amennyire Budapest Székesfehérvár. Nézzünk szét jól, egészen pontosan melyik reptérre is kínál utat adott légitársaság! És utána próbáljunk arról információt gyűjteni, onnan hogy tudunk eljutni oda, ami a végső célállomás. A repjegy keresésénél ott vannak az indulási időpontok, és ha mondjuk a kinézett gép reggel 6-kor indul vissza Magyarországra, számoljunk úgy, hogy hajnali 4-re(!) kell a reptéren lennünk. Ha nincs éjszakai transzfer, előző estétől a reptéren rostokolhatunk. 

7. Szóval nagy a szabadság, nagy a mozgástér, de a rossz döntések miatt felelősség is a mienk. Viszont ne feledjük, ha ügyesen és olcsón vesszük a repjegyet, akkor sincs nagy tragédia, ha egy jegyet elbukunk mondjuk odaútra, és veszünk helyette egy másikat. Rugalmasnak kell lenni, könnyen megeshet olyan is, hogy adott helyre egyik légitársaság gépével utazunk, de másik céggel repülünk haza- csak ilyenkor figyeljünk arra az "apróságra", hogy ami az egyik légitársaságnál még ingyen felvihető poggyász, a másiknál talán már feláras. 

8. Elsőre érdemesebb talán egyszerűbben tető alá hozható városlátogatással indítani, olyan reptérre, ahonnan rendszeres transzferjáratok vannak, tehát bele kell rázódni ebbe a fajta utazásba. Igen, kell az önállóság, igen, szükséges a nyelvismeret, és igen, számolni kell azzal, hogy néha valami nem az elképzelések szerint alakul. Cserében a mi kezünkben van minden döntés.

9. A lényeg: amit mi elintézünk, az van elintézve, amiről mi tájékozódunk, azzal lehetünk tisztában. Aki felkészül, azt sokkal kevésbé érik meglepetések. Utazás előtt nézzük meg, mekkora lehet a bőrönd, és ha azt írják, maximum 45 centi a leghosszabb oldalán, mérjük le a sajátunkat- ha akár csak 2 centivel is hosszabb, keressünk másikat. Nincs olyan hogy "ez majdnem akkora"- valami vagy belefér a limitbe, vagy nem. Ugyanígy, ha 40 perccel korábban kell ott lennünk a check-in zárása előtt, ne késsünk el, ha internetes check-int választottunk, vigyük magunkkal a kinyomtatott jegyet és így tovább. Szánjuk rá az időt arra, hogy minden tájékoztatót elolvasunk, mert aki nem teszi ezt meg, magából csinál hülyét reklamáláskor. 

10. A saját idétlenkedésünknek ára van, és ez jelen esetben bizony pénzben is kifejezhető. A fapadosokra jellemző, hogy az alaptevékenységen túli bevételek egy része a plusz kényelmi szolgáltatásokból, másrészt a nem felkészült utazók sarcolásából jön. Sok év és sok repülés után elmondhatom, nekem utóbbi miatt még sose voltak plusz kiadásaim, és ez nem a szerencsén, hanem az előzetes felkészülésen múlik. Szóval én szeretem a fapadosokat is, mert lehetőséget adtak olcsó utazásokra, olyan helyekre juthattam el, ahova máshogy talán soha nem lett volna alkalmam.